Jesenice, torek, 22. oktobra 2024 – Na slavnostni otvoritvi so v SIJ Acroniju predstavili restavrirano lokomotivo OE-VI, eno zadnjih ozkotirnih električnih lokomotiv, ki so obratovale v družbi, še prej pa v Železarni Jesenice (ŽJ) in Kranjski industrijski družbi (KID).
Lokomotiva predstavlja pomemben del tehniške dediščine in zgodovine jeseniške jeklarske industrije in sedaj v obnovljeni preobleki stoji pred nekdanjo valjarno na Javorniku, kjer z ene strani pozdravlja obiskovalce družbe, z druge pa potnike, ki se mimo nje peljejo z vlakom.
Lokomotiva OE-VI je plod znanja in izkušenj lastnih strokovnjakov, ki so jo izdelali v lokomotivskih delavnicah ŽJ daljnega leta 1950, in sicer po vzoru sestrske lokomotive OE-II. Od leta 1950 do leta 1974 je obratovala na tovarniški ozkotirni progi Jesenice–Javornik, po kateri je prevažala gredice iz Siemens-Martinove jeklarne na valjanje v težko valjarno. Drugega aprila 1974 so ozkotirno železniško povezavo z Javornikom ukinili, zato so nekaj tam delujočih lokomotiv odstranili iz uporabe v prometu ŽJ, lokomotivama OE-II in OE-VI pa so odstranili pantografe (odjemnike toka) in ju predelali na baterijski pogon – na tak način sta nato na relaciji od Plavža do Siemens-Martinove jeklarne za prevoz ponovce s tekočim grodljem obratovali do ukinitve ozkotirne proge v ŽJ, tj. do 19. aprila 1988. Pri prenovi so uporabili tudi del ozkotirne železnice in ga vgradili v ohišje informativne table restavrirane lokomotive OE-VI, ki stoji pred SIJ Acronijevim obratom za predelavo debele pločevine oziroma nekdanjo valjarno Javornik.
V SIJ Acroniju so se odločili lokomotivo OE-VI obnoviti zaradi njenega posebnega pomena – kot dokaz dragocenega znanja in sposobnosti lastnih strokovnjakov. Po leta 2018 izvedeni obnovi malega Peltonovega kolesa ta lokomotiva predstavlja njihov naslednji večji restavratorski projekt. Tudi tega je vodil Luka Novak, inženir strojništva, zaposlen v operativnem vzdrževanju. Kot ljubitelj ohranjanja tehniške dediščine je predstavil bogato zgodovino lokomotive: »Ta lokomotiva ni le nekaj ton železa. Predstavlja čas, ko smo na Jesenicah znali sami izdelovati najzahtevnejše komponente, vključno z lokomotivami. Spomnimo se, da je železniški promet nekdaj igral ključno vlogo v naši industriji, saj je povezoval vse naše obrate ter omogočal učinkovit transport surovin in končnih izdelkov. Železniški promet je kot ključna arterija napajala naše obrate, lokomotiva OE-VI pa je živi dokaz tega bogatega prehoda,« je povedal.
Dr. Marko Mugerli iz Gornjesavskega muzeja Jesenice je predstavil zgodovinski pomen ozkotirnih lokomotiv in njihovo vlogo v železarskem procesu. »Ohranjanje takšnih tehniških spomenikov je ključno za razumevanje naše industrijske dediščine in identitete. Lokomotiva OE-VI nam omogoča, da se spomnimo inovativnosti, iznajdljivosti in trdega dela preteklih generacij, ki so ustvarile temelje za našo industrijsko uspešnost,« je poudaril.
Po nagovorih so glavni direktor SIJ Acronija mag. Branko Žerdoner, direktor Gornjesavskega muzeja Jesenice Aljaž Pogačnik in vodja prenove Luka Novak prerezali slavnostni trak, s čimer je lokomotiva simbolično postala del tehniške dediščine na Jesenicah.